torsdag 7 augusti 2014

Skördat första kronärtskockan

Skördat min första kronärtskocka. Sådde och planterade dom förra året. Då var jag besviken för att de inte växte så mycket.
Men de övervintrade till min stora förvåning. 


Jag planterade två nya som jag frösått i år. Men de är små. Precis som förra året. Tydligen skördar man andra året. 
Om de övervintrar. Läste att man ska täcka dem med löv. Så det ska jag göra i höst. 



Vi kokade den första i lättsaltat vatten,
Ca 45 min. Doppade fjällen i vitlökssmör. 
Jag tyckte det smakade som som kokt potatis. Men resten av familjen tyckte mycket om det. 
Ha det bäst. Åsa

3 kommentarer:

  1. Hi Dear,
    good to read that. Always wanted to plant artichoke in my garden and always wondered if they grow - now I know! Thank you and congratulations!
    All my best from an Austrian Gardener and a happy sunday
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Du låter inte superentusiastisk över dina fina skockor men jag tycker i alla fall att de ser fina ut och de hade gärna fått finnas i min trädgård!

    kram louise

    SvaraRadera
  3. Jeg ante ikke at artisjokk vokser høyt oppå stilker! Dette var morsomt å se!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera