söndag 14 januari 2018

Istället för buxbom.

 Jag vill ha mer vintergrönt i min trädgård.

Jag sitter och drömmer om våren. Har nyss opererat höger axel, så sjukskriven ett par veckor.
Och när man har tråkigt kan man blogga och drömma om våren. Buxbomen är fortfarande inte att lita på i inköp. 
Kanske har jag fel, men jag avvaktar lite. Har därför kollat in lite allternativ.


Mitt favoritalternativ för buxbom är... Ilex crenata Convexa! 
långsamväxande men vacker, går att stamma upp, formklippa till bollar mm.

Nu har vintern varit här ett par dagar.

Här kommer lite fler alternativ.
Euonymus fortunei (benved)
Ilex aquifolium "Myrtifolia" (järnek)
Ilex crenata (japansk järnek)

Ilex crenata "Dark Green" och "Convexa"
Ilex meserveae "Blue Maid" (blå järnek)
Lonicera nitida (myrtentry)

Lonicera nitida "Elegant", "Maigrün" m fl
Lonicera pileata (lingontry)
Picea glauca "Echiniformis" (igelkottsgran) 
Taxus baccata "Semperaurea" (idegran)
Taxus cuspidata "Nana" (japansk dvärgidegran)
Teucrium chamaedrys (gamander)
Thuja occidentalis "Danica", "Little Giant" m fl (klottuja)
Vaccinium vitis-idaea (lingon)


Berberis buxifolia "Pygmaea" syn "Nana" (buxbomberberis)
Berberis x stenophylla "Corallina Compacta", "Nana" (barrberberis)
Berberis thunbergii
 ‘Atropurpurea Nana’ (röd häckberberis)
Hyssopus officinalis (isop)
Lavandula angustifolia (lavendel)
Ligustrum vulgare (liguster)
Ligustrum vulgare "Atrovirens", "Liga", "Lodense"
Physocarpus opulifolius (smällspirea)

Ribes alpinum pumilum (måbär, gammal mindre sort) 
Spiraea densiflora (amerikansk praktspirea)
Spirea cineria "Grefsheim" (norsk brudspirea)
Spirea betulifolia (björkspirea)
Spirea japonica (rosenspirea)

Jag ska definitivt plantera lite mer vintergrönt i vår, om min arm tillåter det. De senaster två åren har jag mest fått titta på min uppväxande trädgård... men nu kanske jag kan fortsätta med den. Så den blir min drömträdgård.

Ha det bäst. Åsa



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar