onsdag 13 augusti 2014

Pincering och ledig dag

Nu är det lite Höstkänsla hos oss.
Inte än, det är sommar. Men känslan finns där på kvällen och morgonen. 
Lite kyligare är det allt. En kofta på så är det helt ok. Har haft en ledig dag mitt i veckan. Skönt att få gå runt och pyssla lite i trädgården. Rosenstav börjar blomma nu. En stor planta blev två när jag flyttade hit för tre år sedan. De kommer så smått. Kraftigare år från år. 

Klippte ner lite överblommat och pincerade äppelträden. Om man klipper lite i JAS månaderna på äppelträden, slipper man det på vintern. 
Det sägs att man stimulerar knoppsättningen bättre då. 



Fick ett paket igår med två silverax. 
De var fint packade i en mjölkkartong.
Riktigt fina och fortfarande fuktiga runt rötterna. Jag satte dom några timmar i vatten, innan jag planterade ut dom i min Pionrabatt. Ni vet, när pionerna blommat över är det bra att det kommer nått nytt. 
Det blir så tråkigt annars. Ser fram emot nästa höst för att se hur det går.


Ha det bäst. Åsa


1 kommentar:

  1. Så gott med en ledig dag mitt i veckan och kunna pyssla runt i trädgården och njuta. Och nog väntar hösten runt knuten. Det känns till och med här nere i söder. Kvällarna är mörka och kyligare. Träden börjar ändra färg. Jo, nog väntar den runt knuten alltid. Och det är inte dumt det heller. Men jag ska krama ur det sista ur sommaren först.

    Sköt om dig kära Åsa!

    Kram Charlie

    SvaraRadera