onsdag 12 februari 2014

Detta med kompost.

Jag funderar just nu mycket på komposten. 
Det här snacket om Bokashi strö... 
För mig känns det som en onödig utgift för något som gör om mitt matavfall till jord. Jag tycker nog att jag får jord av matavfallet ändå. Fast inte lika snabbt. Det är nog bra för dom som bor i lägenhet med tex. kolonilott. Jag ser inte behovet för mig. Verkar bara vara en extra kostnad. Jag bor i hus på landet. Just nu är vi tre personer i vårt hushåll. Vi har en liten hink under diskbänken. 
Däri slänger vi allt vårt matavfall. Tömmer en gång om dagen. 
Det fungerar bra tycker jag. Har nu inte haft min varmkompost så länge. Köpte den i höstas. Min enda fundering är att jag kanske behöver investera i en varmkompost till så småningom. Men det får det här året avgöra. Jag kanske ändrar åsikt. Återkommer om det nästa år. Just nu är jag nöjd som det är. Bilderna är från min odlingslimpa 2012.  Ett annat sätt att få jord på. 
Är du nyfiken så kika in på det inlägget.Ha det bra, Åsa.


4 kommentarer:

  1. Jeg har ingen varmkompost nå. Det er litt vanskelig om vinteren synes jeg...
    Men får man det til er det jo ikke noe som er bedre.
    Jeg funderer mest på kaldkomposten min. Jeg vil lage meg skikkelige binger akkurat der det allerede ligger en stor haug av hageavfall. Og da må haugen bort først, men den skulle jo helst havnet opp i de nye bingene... Hmm... Det blir nok endel sjauing...

    SvaraRadera
  2. Jag har haft varmkompost ca 15 år och tycker det fungerar bra. Vi lägger allt matavfall däri, även animaliskt, men vi äter mest grönsaker. En gång hade jag antagligen slarvat med locket för en liten råtta hade hittat in. På våren/sommaren kan det enligt min mening bli lite väl varmt i mitten även att komposten står i helskugga. Man vill ju inte att de arbetande mikroarganismerna ska kola vippen!
    Känns det riktigt varmt i mitten, på väg att bli hett, brukar jag vända runt och lämna locket av dagtid.
    Eftersom vi äter alla måltider hemma blir det 1-2 liter grönsaksavfall per dag som skal av potatis, morötter, andra rotsaker, lök, blast osv. Komposten sjunker ihop även under vintern och ju noggrannare man är med att varva färskt och torkat, ju fortare går det.
    Andra året utökade vi ändå till två komposter och nu har vi tre. Vi är inte jättenoga med att klippa sönder trädgårdsavfall i småbitar och missar lite i varvningen och blandandet så hela lådan blir inte kompost på en säsong. Hade vi pedantskött den skulle nog hela lådan omsatts på ett år.
    Det känns som att hämta ut återbäring, rent guld, varje gång man tömmer och tar plötsligt komposten slut när man behöver, känner jag mig helt ställd. Den är verkligen beroendeframkallande...

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ni berättar hur det går med era komposter. Det är ju en stor del av den ekologiska trädgården. Ska berätta vidare hur det blir med min. Ha det gott. Åsa

      Radera
  3. Kompost er gull !
    Men jeg har bare kald kompost..og der går alt fra hagen,det grove fliser jeg opp med en fliskutter..og ellers alt av grønsaker og skrell.
    Jorden har blitt veldig fin her etter noen år med bruk av kompost:)

    SvaraRadera