onsdag 14 november 2012

Blåbärsbuskarnas röda färg.


Jag planterade blåbär i trädgården tidigt i våras.
Det var en födelsedagspresent till min man.
Han fick två buskar, olika sorter som sig bör.
Placerade dem i rabatten i utkanten av tomten, 
i skogsbrynet. Under en stor ek och några granar. 
Tänkte lite fel där. Men de ska ju ha sur jord...
Våren var regnig så till en början, då klarade de sig bra.

Drömde om mycket blåbär, så blev det inte. 
När ekens blad slog ut senare på våren blev buskarna inte tillräckligt blöta. Och jag var dålig på att vattna. 
En buske hann att dö innan jag uppfattade problemet. 
Raskt flyttade jag den andra busken och var nu noga med att vattna! Köpte ingen mer det här året med tanken att se resultatet av buskflytten. Lite blåbär fick vi, men inte kunde vi fylla skålarna. Men nu till hösten fick jag en glad överraskning. Bladen på busken lyste i en underbar röd nyans. Bestämde mig snabbt att det skulle vara väldigt fint att fylla den listen med blåbärsbuskar. Hoppas på mängder av blåbär och fina röda buskar på hösten nästa år.


Ha det nu bra, ska fortsätta planera för min trädgård . Tankarna far fram och tillbaka. Har en plan! ;) Åsa

2 kommentarer:

  1. Alltid roligt med planer:)
    Vi har 3 buskar men inte särskilt mkt blåbär för det!

    Jag har hittat på att jag ska bli chef på Smedby. Annette ska sluta och jag har blivit erbjuden tjänsten.

    Har du jobb nu? De vill anställa lite folk:)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter att du har en plan Åsa. Kör på vännen! :)

    Spännande att följa ditt blåbärsäventyr. I somras var vi och plockade ljuvliga amerikanska blåbär och då pratade vi lite löst om att kanske sätta några egna buskar. Blåbär är ju vansinnigt gott. Vi har inte kommit till skott ännu men kanske nästa år. Du får hålal oss uppdaterade kring hur det går med era buskar.

    Sköt om dig Åsa och ha en fin söndag.

    Kram Lotta

    SvaraRadera