onsdag 18 februari 2015

Vintersådd av Sommarblommor och Perenner.


Har beställt Sommarblommor och Perenner från 
Rara växter. Hoppas på en lyckad och lång blomning.
Detta med sådd och väntan på blomning 
kan också vara kärlek.
Bilderna är absolut inte mina egna.
Men de är vackra!


Kransveronica    

                                                  Orientvallmo "Carneum"
                                     


Pionvallmo "Black Paeony"



Pionvallmo "Purple Paeony"



            Violkungsljus "Violetta"

Jag har sparat små miniväxthus av vindruvors lådor under en tid. De är perfekta att så i för att ställa ut sina fröer utomhus. I botten har jag vanlig blomjord. Ekologisk förstås. Sedan toppar jag med såjord. Lägger ut mina små fröer, toppar med lite vermiculite. Vattnar och låter stå inomhus en till två dagar för att fröerna ska hinna dra åt sig fukten. Sedan bär jag ut dem på en plats nära huset, inte soligt läge, och hoppas på tur. Ibland lyckas det, ibland inte. Jag måste komma ihåg dem när värmen kommer. Då behöver jag ha koll på vattning och luftning. 

1 kommentar:

  1. I år blir det lite såing hos oss. Tomat, agurk, salat og gulrøtter, ellers, tror vi at vi kjøper det vi ønsker av stauder og sommerblomster. Men .... det er jo så mange spennende frø..så vi får se.:-))

    SvaraRadera