torsdag 26 april 2012

Akleja och fröer.


Jag hittade en alldeles bedårande akleja. Eller akvileja som man säger på gammalgotländska. Kunde inte motstå den där den stod i butiken. Skulle handla lite blommor åt svärmor men den här blev till mig ;) 
Akleja är en av mina alla favoriter. I sommar ska jag leta efter fler sorter att ta fröer ifrån. 
Visst är det härligt att kunna utöka sitt sortiment med att ta lita fröer här och där. Det kostar inte något och man blir så otroligt glad när man lyckas.


Det är så lätt att sätta ut dem i en liten låda under någon buske där de sedan får klara sig själva fram till våren. 
Och förhoppningsvis har det kommit en mängd nya små plantor att placera ut i trädgården. Så  ge er ut på en frösamlingstur i sommar!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också aklejor. Har några nästan svarta som jag hoppas på i sommar.

    Vi måste ses en dag, jag är nyfiken på din trädgård;)

    Marie

    SvaraRadera
  2. Ja, aklejor är verkligen söta! Den du visar är ju alldeles bedårande!! De sprider sig lite av sig själva här hemma tycker ja! Dyker upp där man minst anar:)
    Kram Anna

    SvaraRadera