måndag 22 september 2014

Blommande kronärtskockor

Tycker att kronärtskockor är riktigt fina när de blommar.  Och eftersom jag inte själv tyckte det var jättegott att äta så får de gärna blomma. Här har en humla berusat sig i den stora lila blomman. 



Jag har inte sett behovet av att bygga humlebon hos mig... 
Finns många humlor som är glada åt mina blommor här. Och mina bin förstås. 

Men visst är det fint med humlebon, det har jag sett hos andra bloggare. Kanske man ska ha ett
Bara för att det är fint. Kanske någon humla vill bo där med? 



Denna hittade jag från tidningen 
Allt om trädgårds sida . Fin tycker jag. 
Ha det bäst. Åsa

3 kommentarer:

  1. Jag kan bara nicka instämmande Åsa, kronärtskockor är så galet vackra när de blommar och jag, precis som du, kan låta dem gå i bom bara för att få njuta av det vackra. I trädgården och i vas inomhus. :)

    Vi gav svärmor ett sådant där fint insektshotell i födelsedagspresent i början av sommaren. Jag får ta och kolla om hon har haft några hyresgäster i sommar. :)

    Ta hand om dig du fina och ha det gott i din vackra trädgård.

    Kram Charlie

    SvaraRadera
  2. Ser ut som den humlan landat mjukt och har det gott! Kronärtskockor verkligen vackra.
    Problemet är att man ju behöver flera skrymmande plantor för att få skockor som är färdiga samtidigt om man är flera till bordet och vill äta. Älskar att sitta och mumsa på kottebladen, dippa i smör och citron. Inte mycket mat, men som kvällssnacks eller förrätt.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  3. Håller med om att de är jätte vackra, tyvärr har jag alltid fått massor av löss på dem när jag försökt odla! Trevlig helg. /Lotta

    SvaraRadera